INFORMACIONI SISTEMI (eng.INFORMATIONI SISTEMI)
Informacioni sistem je skup integrisanih komponenti za sakupljanje,snimanje,cuvanje,obradu i prenosenje informacija.(jedna od najpoznatijih definicija)
Poslovna preduzeca i druge vreste organizacija i pojedinci u savremenom drustvu zavise od informacionih
sistema za upravljanjem svojim operacijama i djelovanjima ,odrzavanje kompetitivnosti na trzistu,ponudu razlicitih usluga i unaprijedjivanje licnih sposobnosti i kapaciteta.Za primer,savremene i moderne korporacije i preduzeca zavise od racunarskih informacionih tehnologija da bi procesovale svoje finansijske racune i poslovne transakcije ,upravljale ljudskim resursima ,opstinske ustanove zavise od informacionih sistema kako bi ponudile usluge svojim gradjanima ,pojedinci koriste informacione tehnologije kako bi unapredili svoja znanja,za kupovinu,upravljanje bankovnim racunima i transakcijama ,kao i razlicite finansijkse operacije.
Cilj informacionog sistema je obrada podataka u informacije,radi njihove transformacije u znanje za specificnu (poslovnu) namenu.
Za vise informacija iz oblasti historije i razvoja informacionih sistema klinknete na dole navedenom linku:
http://timerime.com/en/timeline/2641886/Historija+informacionih+sistema/
Na sledecem video klipu mozete pogledati kratko predavanje iz oblasti teorija informacija i kodovanja:
KOMPONENTE INFORMACIONIH SISTEMA
Sa aspeka sistema pristupa,strukturu informacionog sistema sadrze sledece komponente:
- HARDWARE-materijalno-tehnicka komponenta
- SOFTWARE-nematerijalna komponenta u vidu racunarskih programa ugradjenih u p
- LIFEWARE-kadrovska komponenta odnosno svi zaposlenici u bilo kojoj funciji
- ORGWARE-obuhvata organizacione postupke i koordinira svim procesima organizacije
- NETWARE-mrezna komponenta se odnosi na povezivanje racunara koji mogu biti fizicki udaljeni ali da korise istu bazu podataka.
Sada cemo predstaviti i konceptualnu mapu iz obasti komponente informacionih sistema:
ORGANIZACIJA PODATAKA
- Polje-najmanja logicka jedicina podataka
- Zapis-skup polja koja se odnose na isti entitet iz opisivanog skupa entiteta
- Logicka datoteka-organizovan skup logickih povezxanih podataka koji imaju svoj naziv
- Baza podataka-skup medjusobno povezanih logickih datoteka.
Na sledecem linku mozete videti najnovije hardware komponente i inovacije za 2013 godinu:
http://prezi.com/_yhl_cyopy9o/najnovije-hardware-komponente/
Sada cemo predstaviti i jedan primer funkcionisanja IS u organizaciji OSCE :
IS u ovoj organizaciji pocinje sa linkovnom vezom od 8MB koji se pozajmljuje od PTK od kojeg uzimaju usluge za internet I jednu vezu u obliku back up( proces pravljenja rezervnih kopija važnih podataka koji se nalaze na nekom računaru) u slucaju pada jednog dohoda. Ove veze se vezaju sa zastitnim zidom(Fire wall )ove organizacije koja odvaja I cuva nase spoljne I unutrasnje mreze. Od zastitnog zida( Fire wall) veza se terminise na Router (uredjaj koji odredjuje sledecu mreznu adresu na koju se salje paket podataka- Cisco Router 2800) gde se ona sa jednim od uredjaja koji upravlja protok izmedju delova mreze (Switch Catalyst 3550) u kome su vezani svi nasi racunari(desktop).
Operativna platforma u ovom racunarskom sistemu koji pruza usluge drugim racunarima (serveru) stoji u operativnom sistemu Windows 2008 R2 koji menadzira DNS (Domain name server) usluge,DHCP (dynaic host configuration) usluge,Active Directory usluge za menadziranje koriSnicima takodje i File i Print Server.
Server za e-mail je Microsoft Exchange Server koji omogucava kreiranje mail boxova za korisnike u organizaciju ,uz koju vezu radi za primanje e-mail boxova uz pomoc Microsot Outlook aplikacije za unutrasnju vezu ,dok spolja veza je sa internetom.
U organizaciji mrezni printeri ,kopi masine su multifunkcionalni koji se u isto vreme mogu upotrebiti za skeniranje,stampanje i slanje dokumenata preko e-maila koji menadzira isti server.
Za cuvanje podataka (Back up) koristi se DLT (Digital Linear Tapes) kasete cuvajuci podatke u dnevnim,nedeljnim,mesecni i godisnjim intervalima.
Windowa 7 je instaliran kao operativni softwear u svim racunarima (desktop) ,dok za radne aplikacije koriste se alati (Word,EXCEL,Power Point,Outlook).
Vanjski korisnici koji rade van nase kancelatije koriste vezu preko VNP (Virtual private network) koji se pozajmljuje od kompanije koja nudi VPN usluge i internet.
Za menadziranje zahteve I administrativne usluge koristi se aplikacija koja je uradjena od strane radnika organizacije. Ova aplikacija omogucava radnicima da procesiraju zahteve administracije, logistike, IT i tako dalje…Ceo ovaj system je baziran u Web sto znaci da ne treba neka specijalna aplikacija za vezu i sa jednim internet browserom moze se vezati.
Nema komentara:
Objavi komentar